کوه

وبلاگ شخصی رحمان ابراهیمی

گزارش تصویری صعود علم کوه از مسیر سیاه سنگان 1392/5/8

علم کوه یکی از مرتفعترین قلل منطقه البرز غربی میباشد این کوه در منطقه تخت سلیمان واقع شده ارتفاع ثبت شده برای این کوه ۴۸۵۰ متر از سطح دریا میباشد . علم کوه از نظر ارتفاع بعد از دماوند دومین قله مرتفع در ایران میباشد ، به دلیل وجود دیواره های مرتفع و سر به فلک کشیده و مسیر های گرده و یخچالهای متعدد ، علم کوه لقب فنی ترین کوه ایران را به خود گرفته است . گروه کوهنوردی جام آذرشهر برای دست یابی به این شاهکار خلقت طی برنامه ای تیمی متشکل از نفرات قدرتی و فنی را به منطقه اعزام کرد ، این تیم سه نفره آقایان حسن نصیری ، سامان نیکجو ، رحمان ابراهیمی (سرپرست برنامه) بودند. برنامه فتح قله علم کوه در چهار روز اجرا شد که ارائه میگردد.

روز اول: سه شنبه ۸ مرداد ۹۲ با یک دستگاه سواری از آذرشهر راس ساعت ۵ صبح به راه افتادیم مقصد شهر عباس آباد استان گیلان بود ، برای رسیدن به مقصد مسیر اردبیل – خلخال – اسلم انتخاب شد تا از جاذبه های طبیعی و زیبای مسیر خلخال اسالم نیز بهره ببریم ، بعد از رسیدن به عباس آباد به سمت کلاردشت تغییر مسیر دادیم ، و به حسن کیف رسیدیم ، و سپس به قرارگاه فدراسیون در رودبارک رسیدیم ، از مسئول قرارگاه درباره وضعیت جاده و وضعیت قرارگاه ونداربن جویا شدیم و شرایط مسیر تا رسیدن به ونداربن مناسب بود بعد از حدود یک ساعت به قرارگاه ونداربن رسیدیم ساعت ۶ عصر در قرارگاه ونداربن بودیم ، در قرارگاه ونداربن برای کوهنوردان امکانات رفاهی مناسبی تدارک دیده شده است ، اتاق مجزا و تمیز داراری وسایل گرمایش ، دستشویی ، حمام ، سالن غذا خوری ، آشپزخانه ، بوفه و پارکینگ ، برای صعود به قله علم کوه دو منطقه عمومی وجود دارد منطقه حصار چال و منطقه سر چال اغلب برای رسیدن به منطقه حصار چال از وسیله نقلیه وانت استفاده میشود که برای هماهنگی و تهیه وسیله نقلیه ، با مدیریت قرارگاه در این مورد مشورت و وسیله نقلیه راس ساعت تعیین شده در جلو قرار گاه حاضر میشود . برای رسیدن به منطقه سر چال از قاطر استفاده میشود که باز باید با مدیریت قرارگاه هماهنگ شویم بیشتر سنگ نوردان برای حمل وسایل سنگ نوردی قاطر سفارش میدهند . گروه ما برای رسیدن به منطقه سر چال تصمیم به کوله کشی کرد و زمان حرکت را ساعت ۷ صبح تعیین کردیم ، بعد از پخت و پز و خوردن شام در سالن غذا خوری به تهیه کم و کاستی از بوفه پرداختیم و با جمع کردن وسایل در داخل کوله آماده حرکت بسوی پناهگاه سرچال شدیم ، راس ساعت ۱۲ خاموشی در قرارگاه اجرا میشود و درهای ورودی را میبندند و سکوتی در قرارگاه حاکم است که مناسب استراحت و محیا شدن برای برنامه فردا میباشد. ارتفاع قرارگاه ونداربن ۲۲۰۰ متر از سطح دریا میباشد

روز دوم: چهارشنبه ۹ مرداد ۹۲ راس ساعت ۶ بیدار باش برای گروه زده شد تا خود را برای حرکت به سمت پناهگاه سر چال محیا سازند ساعت ۷ صبح حرکت کردیم ، بنا بر این بود که در محلی مناسب و در زمانی مناسب طبق تصمیم گروه صبحانه صرف شود ، مسیر کاملا پاکوب و مشخص میباشد و درواقع در طول یک دره به سمت جنوب هست که همواره صدای خروشان آب رودخانه در سمت دست چپ ما میباشد ، در طول مسیر همواره در مه و بودیم و این باعث شد تا از آفتاب در امان باشیم و آب و انرژی بدنمان حفظ شود ، در مسیر از میان دره های زیبا رد میشویم و به یک محل به نام سنگ کشتی روبرو میشویم ، سنگ کشتی ، سنگ بزرگی هست بروی یک جوی باریک که این سنگ شباهت زیادی به یک کشتی دارد ، بعد از کمی استراحت بر روی این سنگ دوباره حرکت میکنیم ساعت ۹ در محلی مناسب صبحانه را صرف میکنیم ، سپس به حرکت خود ادامه میدهیم ، به یک آبخوری میرسیم که از آب یخچال برای پر کردن آن استفاده میکنند و برای مصرف گوسفندان و احشام بهره میگیرند بهتر است از این آب کمی برداریم تا اگر نیاز شد استفاده کنیم ، بعد از شستن دست و صورت و تجدید انرژی ادامه مسیر میدهیم ، کمی پیاده روی کرده به یک شیب تند میرسیم اینجا به لیزونک مشهور میباشد و بعد از بالا رفتن از این شیب پناهگاه دیده میشود ، با وجود کوله سنگین و طی مسافت طولانی بالا رفتن از این شیب کمی دشوار به نظر میرسد ، ولی با کمی صبر و حوصله و استقامت این مشکل نیز رفع میشود و پناهگاه خود را به ما نشان میدهد زمان استراحت و برنامه ریزی برای فردا فرا رسیده است به پناهگاه میرسیم ساعت ۱۴ میباشد مستقیم داخل پناهگاه میشویم و کوله ها را روی تخت میگذاریم و جایی مناسب را که مزاحم استراحت گروهها و نفرات دیگر نشویم را انتخاب میکنیم برای انجام چند حرکت کششی و نرمش به پشت پناهگاه میریم و چند دقیقه ای را مشغول نرمش میشویم ، جیره غذایی گروه را دوباره بررسی میکنیم و برنامه غذایی را دوباره چک میکنیم در پناهگاه سرچال امکاناتی وجود ندارد فقط تخت برای خوابیدن ، آب جاری در آن از آب یخچالهای علم چال تهیه میشود و برای کسانی که تجربه نوشیدن آب یخچاتل را ندارن ممکن است باعث سوء هاضمه شود ، برای مصرف آب بهر است آب جوشانده شود و یا از کلر برای ضد عفونی کردن استفاده شود به خاطر عدم وجود املاح نوشیدن این آب سخت است میتوان از کمی نمک و یا شکر و یا یک قرص جوشان ویتامین ث آب مناسبی تهیه کرد. ساعت ۳ ناهار را صرف میکنیم و سپس به تماشای منطقه و بررسی کوههای اطراف میپردازیم ، تا قبل از تاریکی هوا باید کوله حمله را آماده کنیم ، بهتر است چیزی از قلم نیوفتد چون در این منطقه یک اشتباه یعنی خطر بزرگ برای فرد و گروه ،کمی سرعت عمل میخواهد، تهیه شام و بستن کوله حمله و محیا شدن برای خواب همه این کارها دم غروب ، برای شام یک برنامه غذایی سرشار از مواد قندی و کمی پروتئین در نظر گرفته شده بود بعد صرف شام با یک گروه سه نفره دیگر که قصد صعود از سیاه سنگها را نیز داشتند صحبت کردیم آنها پیشنهاد دادند که با هم حرکت کنیم و ما نیز قبول کردیم و سپس یک گروه آشنا به منطقه نیز اظافه شد که حدود ۱۵ نفر بودند برای شروع کار این گزینه مناسب بود ولی برای ادامه مسیر گروههای بزرگتر دردسرهای بیشتر نیز دارند بعد از هماهنگی داخل کیسه خوابها رفتیم تا استراحت کنیم خستگی کوله کشی باعث شد زود بخوابیم. یک گروه کوهنورد که ازمسیر گرده آلمانها صعود کرده و از مسیر سیاه سنگها برگشته بودند ساعت ۲۳ به پناهگاه رسیدن و با خود سرو صدای زیادی را به پناهگاه آوردند. و برنامه خود را با صدای بلند تحلیل و بررسی میکردند شاید هوا تاریک بود و بقیه کوهنوردان را نمیدیدند. بهتر است در این پناهگاها که محل تجمع همه کوهنوردان است مسایل اخلاقی و نظم و نظافت و سکوت را رعایت کنیم. ارتفاع پناهگاه سرچال ۳۷۰۰ متر از سطح دریا میباشد.

روز سوم: پنجشنبه ۱۰ مرداد ۹۲ شب گذشته زمان حرکت را ساعت ۴:۳۰ اعلام کرده بودند و گروه سه نفره ما از ساعت ۴ آماده حرکت بود ، ساعت ۵ هر سه گروه حرکت خود را با هم در قالب یک گروه آغاز کردند همانطور که انتظار داشتیم حرکت بسیار آرام و کند بود بعد از حدود یک ساعت کوهپیمایی با هماهنگی از سرپرست گروه گروه سه نفره ما از گروه جدا شد و مسیر را با سرعت بیشتری طی کردیم همانطور که در بررسی های گدشته و از روی نقشه ها مطالعه کرده بودیم باید از گردنه ای مابین قله چالون و قله سیاه سنگها صعود میکردیم این مسیر از نوع شن اسکی و ریزشی بود ، یک گروه قبل از ما به پای این گردنه رسیده بود و ما کمی صبر کردیم تا گروه کاملا عبور کند تا خطر ریزش و پرتاپ سنگ ما را تهدید نکند. سپس با انحراف به سمت سنگها و گرده کوتاهی از این سنگهای محکم و بدون ریزش استفاده کرده و به آرامی گردنه را صعود کردیم در بالای گردنه با استراحت پرداختیم و سپس به سمت قله سیاه سنگها راهی شدیم ، قله سیاه سنگها در ارتفاع۴۶۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و برای صعود به این قله باید دست به سنگ شد در سه جای مسیر سیم بکسل برای حمایت نصب شده است که اصلا قابل اعتماد نیست و بهتر است به تواناییهای خود اتکا کنیم ساعت ۱۱ سیاه سنگها صعود شد و سپس با چند بار دست به سنگ شدن به سمت پایین رفتیم و به سمت جانپناه ساه سنگها ، با کمی استراحت و تغذیه به سمت شاخک حرکت کردیم تا این شاخک را نیز صعود کنیم راس ساعت ۱۲ بر روی شاخک بودیم ارتفاع شاخک ۴۸۰۰ متر از سطح دریا میباشد ۵۰ متر از قله علم کوه پایین تر وسپس به سمت قله اصلی راهی شدیم با تراورس شاخکها از جبهه جنوبی میتوان به مسیر عمومی مشرف به حصار چال رسید در انتهای مسیر به شن اسکی و پاکوب خاکی بر میخوریم که کمی کار را دشوار میکند راس ساعت ۱۵ بر روی قله علم کوه به ارتفاع ۴۸۵۰ متر قرار داشتیم با کمی استراحت و تهیه عکس برای گروه به سمت جانپناه سیاه سنگها راهی شدیم به قبل از صعود سیاه سنگها متوجه شدیم یکی از همنوردان دچار کوه گرفتگی و تخلیه انرژی شده است ، و دلیل آن توقف بیشتر در ارتفاع و عدم آمادگی ایشان برای این منظور بود با بهترین کار برای درمان کوه گرفتگی کاهش ارتفاع میباشد ولی با وجود مسیر دست به سنگ و فنی سیاه سنگها عجله در این کار ممکن است مخاطره آمیز باشد با باز کردن طناب انفرادی و حمایت ایشان برای فرود از سنگها با دقت و تقسیم کار و تمرکز بدون هیچ حادثه ای به گردنه رسیدیم ، برای پایین رفتن از گردنه دوباره باید تمرکز داشته باشیم چون ریزش سنگ ممکن است به ساق پای خودمان یا همنوردان جلوتر آسیب بزند بخاطر همین باز سرعت پایین آمدن از کوه کمتر شدبا دقت به دره منتهی به پناهگاه سرچال رسیدیم و مسیر بازگشت را پیش رو گرفتیم هوا تارک شده بود و با کمک از چراغ پیشانی مسیر را ادامه دادیم ساعت ۲ صبح به پناهگاه رسیدیم و به استراحت پرداختیم. به همراه داشتن طناب انفرادی ، و فراگیری روش استفاده از این وسیله در مسیر سیاه سنگها الزامی میباشد صعود از مسیر سیاه سنگها با از نفرات قدرتی و فنی و دارای سابقه کوهنوردی صعود را بدون دغدغه و بدون مشکل میکند حتما در اکثر برنامه ها چراغ پیشانی را نزد خود داشته باشید.

روز چهارم جمعه ۱۱ مرداد ۹۲ به خاطر خستگی برنامه دیروز و طولانی شدن مدت برنامه حدود ۲۲ ساعت بیداری خستگی زیادی در نفرات به وجود آمده بود که تا ساعت ۹ صبح خوابیده بودند بعد از بیداری و جمع کردن وسایل در کوله های بزرگتر ، در پناهگاه صبحانه را صرف کردیم و ساعت ۱۰ حرکت خود را به سمت قرارگاه ونداربن شروع کردیم پاها و از برنامه دیشب خسته بود و احساس ضعف و ناتوانی میکردیم که با کمی کوهپیمایی و گرم شدن بدن و تند شدن جریان خون در عضلات این خستگی نیز از بین رفت بعد از حدود ۴ ساعت کوهپیمایی به قرارگاه ونداربن رسیدیم با جا گذاری وسایل در وسیله نقلیه و تعویض لباسها و گرفتن وسایل امانتی از مدیریت قرارگاه حدود ساعت ۱۴:۳۰ آماده حرکت شدیم حدود ساعت ۱۵:۳۰ در شهر مرزن آباد ناهار را صرف کرده و به سمت آذرشهر راهی شدیم.