کوه

وبلاگ شخصی رحمان ابراهیمی

سوباتان 1393/3/15

تصاویر برنامه سوباتان  ادامه مطلب ...

داش آخان 1392/11/10

داش آخان نام قله ای در جنوب شرقی روستای امیر دیزج (آلا کوزه ) از روستاهای توابع آذرشهر میباشد.
ارتفاع این قله حدودا ۲۷۴۰ متر از سطح دریا ست دو یال طولانی از سمت روستا به این قله منتهی میشوند و یک آبریز مابین این دو یال میباشد ، برای دست یابی به این قله در فصول مختلف مسیرهای گوناگونی وجود دارد ، ولی در فصل زمستان بهترین مسیر استفاده از این دو یال میباشد، یال جنوبی که یک مسیر مسطح است و درگیری کمی دارد و  یال شمالی که نصف بیشتر آن گرده میباشد.
روز جمعه مورخه شش دی چهار نفر از اعضا گروه به وسیله یک دستگاه سواری که قبلا هماهنگ شده بود ساعت ۷:۲۰ از آذرشهر به سمت روستای امیر دیزج حرکت کردیم ، در روستا لباسها و تجهیزات خود را مرتب کرده و به سمت آبریز قله مذکور حرکت کردیم ، حدود سی دقیقه در مسیر پاکوب و برفکوب شده به دلیل تردد روستاییان حرکت کردیم ، برای اجتناب از درگیر شدن با برف انبوه و به سمت یال شمالی تغییر مسیر داده و کم کم  با تراورس بعضی مناطق کم شیب به خط الراس یال رسیدیم ، برف انبوه پای گرده ما را به سمت گرده کشاند و با دست به سنگ شدن سطح برنامه نیز ارتقا یافت در یک مکان مناسب که وزش باد وجود نداشت و در مقابل آفتاب نیز بودیم ساعت ۱۲ استراحت نمودیم وتغذیه داشتیم ، سپس مسیر خود را از همان گرده  تا قلهادامه دادیم.

در پای قله برف انبوه تلاش و انرژی زیادی برای دستیابی به قله را می طلبید ، با برفکوبی به صورت نوبتی اتلاف انرژی را بین همنوردان تقسیم کردیم ، راس ساعت ۱۵:۵ دقیقه روی قله داش آخان بودیم ، با اندکی توقف به سمت پایین حرکت کردیم مسیر برگشت از پای یال جنوبی انتخاب شد ، به دلیل وجود چشمه آب و نیاز شدید  نفرات به آب از این مسیر حرکت کردیم ، برف انبوه تا پای چشمه کمی سرعت حرکت را کاهش داده بود ساعت ۱۶:۲۰ به چشمه آب رسیدیم و با اندکی استراحت و تغذیه دوباره حرکت نمودیم ، بعد از چشمه به سمت پایین دست بیشتر مسیر یخ زده بود ، ما نیز برای جلوگیری از سر خوردن و احتمال آسیب دیدگی مسیرهای برفی را برای حرکت انتخاب میکردیم ، ساعت ۱۷:۴۰ به روستا رسیدیم با هماهنگی قبلی یک دستگاه سواری در میدان اصلی روستا منتظر ما بود و بعد از سوار شدن به سمت آذرشهر حرکت کردیم.
در این برنامه فنی آقایان وحید حیدری ، کمال دهدست ، رضا قلیزاده و رحمان ابراهیمی (سرپرست برنامه) حضور داشتند.
توصیه های لازم:
نفرات حاضر در برنامه دارای قدرت بدنی مناسبی باشند
وسایلی مانند گتر و باتوم و کلنگ کوهنوردی ، عینک آفتابی ، کفش ضد آب و جوراب پشمی اضافی داشته باشند
آب بیشتر از حد انتظار

گزارش نویس رحمان ابراهیمی

گزارش تصویری صعود علم کوه از مسیر سیاه سنگان 1392/5/8

علم کوه یکی از مرتفعترین قلل منطقه البرز غربی میباشد این کوه در منطقه تخت سلیمان واقع شده ارتفاع ثبت شده برای این کوه ۴۸۵۰ متر از سطح دریا میباشد . علم کوه از نظر ارتفاع بعد از دماوند دومین قله مرتفع در ایران میباشد ، به دلیل وجود دیواره های مرتفع و سر به فلک کشیده و مسیر های گرده و یخچالهای متعدد ، علم کوه لقب فنی ترین کوه ایران را به خود گرفته است . گروه کوهنوردی جام آذرشهر برای دست یابی به این شاهکار خلقت طی برنامه ای تیمی متشکل از نفرات قدرتی و فنی را به منطقه اعزام کرد ، این تیم سه نفره آقایان حسن نصیری ، سامان نیکجو ، رحمان ابراهیمی (سرپرست برنامه) بودند. برنامه فتح قله علم کوه در چهار روز اجرا شد که ارائه میگردد.

ادامه مطلب ...

صعود زمستانی چیچکلی ۹۱/۱۰/۷

روز جمعه مورخ ۷/۱۰/۹۱ راس ساعت ۵ صبح به اتفاق اعضاء گروه به سمت عجب شیر حرکت کردیم و حدود ساعت ۵:۴۰ به مرکز عجبشیر رسیدیم و در مسیر منتهی به پادگان عجبشیر ادامه مسیر دادیم ، تا به دو راهی مقابل پادگان رسیدیم و مسیر سمت چپ را ادامه دادیم و پس از طی مسافت حدود Km2 به جاده فرعی درسمت راست جاده پیچیدیم و پس از عبور روستای” بولالو” به بخش “مهماندار” رسیدیم ، و از داخل آن عبور کرده در ادامه مسیر به یک دو راهی رسیدیم که تابلوی روستای” بوکت ” بر سر دو راهی نمایان بود ، مسیر دست راست را ادامه داده و پس از عبور از روستای” دیزج حسن بیگ” جاده خاکی می شود که به دلیل عدم نصب تابلو دچار اشتباه شدیم و از روستای هوور سر در آوردیم که مجبور به بازگشت شدیم در واقع باید مسیر دست چپ را بعد از روستا حسن بیگ دیزج را ادامه می دادیم ، که تا آخر آسفالت می باشد و بالاخره ساعت ۷:۳۰ به روستای” چنار” با مختصات” N 37 35’ ۱۶٫۵۵” E 46 2’ ۱۱٫۷۷” ” رسیدیم ، مسیر صعود ما از این روستا می باشد، پس از صرف صبحانه در داخل مینی بوس ساعت ۸ صبح روستا را به مقصد ، قله چیچکلی ترک کردیم و به انتهای روستا رسیدیم که ابتدای دره” زرلیح” محسوب می شود رسیدیم.
گروه مسیر سمت راست دره را که ابتدای خط الراس قله محسوب می شود ادامه داد، به جرات می شود گفت که این مسیر یکی از زیباترین مسیرهای استان محسوب می شود.
به دلیل وجود برف نسبتا سنگین اعضاء با تجربه گروه یک به یک اقدام به برفکوبی و مسیر گشایی کردند بالاخره ساعت ۱۴ ظهر گروه با تمامی اعضاء موفق به فتح قله ۲۸۶۱ متری چیچکلی با مختصات” N 37 36’ ۵۷٫۴۱” E 46 5’ ۱۷٫۵۳” ” شد. پس از اندکی استراحت و گرفتن عکس ساعت ۱۴:۲۰ از قله به سمت روستای “چنار” حرکت کردیم و ساعت ۱۷:۳۰ به روستا رسیدیم.
کوهنوردان حاضر در این برنامه:
  1.     محمد مهامی
  2.     جواد چوپانی
  3.     حسن نصیری
  4.     نادر نادری
  5.     رحمان ابراهیمی
  6.    غلام علی حضرتی
  7.     وحید حیدری(سرپرست برنامه)

توصیه ها : نفرات دارای آمادگی جسمانی بالا و تجهیزات مناسب برای صعود زمستانی این قله شرکت کنند.
در طول مسیر در فصل زمستان چشمه ها یخ زده اند و آب کافی به همراه داشته باشیم.